9 Ocak 2013 Çarşamba

Kime göre, neye göre?


Şeker Portakalı'nın çocukluğumda beni en etkileyen kitaplardan olduğunu daha önce yazmıştım. Öylesine duygu dolu bir kitaptı ki, küçücük gözlerimin ağlamaktan şiştiğini dün gibi hatırlıyorum. Geçen günlerde, öğrenci velilerinden birinin "Türk örf ve ananelerine aykırı içeriğe sahip olduğunu, içinde birçok argo sözcük ve küfür içerdiğini" belirtmesi üzerine soruşturma başlatıldığını eminim hepiniz duymuşsunuzdur.  Peki Brezilyalı  yazar Jose Mauro de Vasconcelos'un Türk örf ve adetlerine göre kitap yazmasını beklemek nasıl bir durumdur.. Küçük Zeze yeni yıl kutlamasında şarap ve ekmek yediklerini söylediği için mi, yoksa Zeze'nin yaptığı kötü davranışları sonucunda aldığı dersten mi kaynaklanıyor tüm bu tartışmalar. 

Fareler ve İnsanlar içinde sansür talebi gelmiş, açıkçası söylemek gerekirse ben bu kitabı okumadım, ama tüm bu tartışmaların ışığında bu müstehcen kitabı okunacaklar listeme aldım.

Okuduklarımızla bizi başka kültürlere, başka hayatlara, farklı bakış açılarına yelken açıyoruz her zaman. Ben kendi adıma, okuduğum her yeni şeyden bir şeyler çıkarıyorum ya da bildiğim bir şeyi yeniden tazeliyorum kafamda. Bu yasak iddialarınınsa, sadece bu iki kitabın okunma oranlarını artıracağını düşünüyorum. Aslında bu yazı geç kalmış bir yazıdır ama yine de yazmak gereklidir. Her ne kadar Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer, herhangi bir işlem yapılmadığını bildirse de "insanların bu düşünce tutumu" karşısında ciddi bir önlem alınması gerektiğini bir kez daha belirtmek için yazıldı bu yazı.

13 yorum:

  1. Çok haklısın, kime göre ve neye göre?
    Kapsamlı olarak tüm sanat eserlerini herkes kendi bakış açısına ve hayat görüşüne göre değerlendirmeye kalkarsa vay halimize!

    YanıtlaSil
  2. okuyan---> aynen öyle, böyle şeyler beni çok ama çok kızdırıyor ve üzüyor

    YanıtlaSil
  3. Ben iki kitabıda okumuş ve çok beğenmiş biri olarak düşüncelerinize içtenlikle katılıyorum ve bu anlamsız şeyin kitapların satışının artmasından başka bir fayda sağlayacağını düşünmüyorum:))

    Bu arada fareler ve insanlar'ın filmi de var izlemenizi tavsiye ederim...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  4. Fareler ve İnsanları okuduğumda ilkokuldaydım yahu, Şeker Portakalını çok sonra okudum. Neresi müstehcen neresi zararlı bilmeme ama o embesil pepeden daha az zararlı oldukları kesin. Önce öyle saçma programları kaldırsınlar, yerine de Steinbeck gibi büyük yazarların aslında ne yazıyor olabileceğini anlatan, öğreten programlar koysunlar. Kaçıncı yüzyıldayız ya!

    YanıtlaSil
  5. Bu tarz düşüncelerin dünyadaki edebiyat eserlerine de yansıtılıp dar bir çerçeveden insanların hayatı değerlendirmeleri mi amaçlanıyor?
    Böyle bir şey nasıl oluyor aklım almıyor,düşüncelerinize katılıyor,insanların mantık süzgecinden geçirerek her şeyi değerlendirmelerini diliyorum
    sevgiler

    YanıtlaSil
  6. Ben de yazacam bir yazı bu konuda doluyum aslında.İyi etmişsin yazmakla bir önlem alınmalı kesinlikle.

    YanıtlaSil
  7. Şeker Portakalı'nı okuduğumda küçücüktüm sonra büyüdüm tekrar okudum. O kitap benim çocuk dünyamı çok etkilemşti, çok severim hala. Aynı şekilde Fareler ve İnsanlar'ında çok dokunaklı bir hikayesi vardır aslında. Bundan nasıl bir müstehcenlik çıkarabiliyorlar anlamıyorum ben ya.

    YanıtlaSil
  8. BAYKUŞ GÖZÜYLE...--->:) şatışların artığı ve okumayan insanların ilgisini çekmesi için işe yaramış gibi görünüyor, umarım bundan sonra insanlar biraz daha açık görüşlü olurlar. Filmi duymuştum ama izlememiştim, ilk etapta filmi izlemek en iyisi olacak sanırım benm için, çok teşekkürler öneriniz için:)

    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  9. bahar006---> Pepe'yi de hiç izlemedim ama çok aptal bir çizgi film olduğunu çevremden duyuyorum:)

    Çocukların yaşlarının üzerinde bir şeyler okuması tabiki kötü bir şey ama Şeker Portakalı ve Fareler ve İnsanlar'ın bu zararlı eserlerden olmadıkları gün gibi aşikar, bence böyle eserleri yasaklamak demek çocuklarımızın kültürsüz yetişmesi demek:(,

    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  10. Bahar---> açıkçası yavaş yavaş herşeyin yasaklanması veya sansürlenmesi gündeme geliyor, toplum yavaşça köreltilmek isteniyor. Dün de Tv8'de Turist Ömerin bir filminde kızın elbisesinin yakasını sansürlemişler, daha ne denebilir ki...

    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  11. huyumkurusun---> bu konu da bir öğretmenin görüşlerini ben de okumak isterim, bekliyorum yazını:)

    YanıtlaSil
  12. Aslı---> bazı insanlar işte nerden nem bulsam da kapsam derdindeler, dediğim gibi Fareler ve İnsanları okumadım ama Şeker Poertakal'ında bahsettikleri gibi bir durum söz konusu değil bende de.

    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  13. huyumkurusun---> Sevgiler,

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...